Skip to content

Herestraat Groningen, jaren zeventig

12 oktober 2011

Geïnspireerd door Cor bekeek ik wat oude negatieven en vond ik een serie van de Herestraat in Groningen, in de jaren zeventig. Deze foto heb ik tegenover ijssalon Lich genomen.

Ook dit is tegenover Lich, met de rug naar Peek en Cloppenburg.

De winkels in de Herestraat die ik me ook herinner zijn snoepwinkel C. Jamin (door ons “sjamin” genoemd), ijswinkel Lich, en kantoorboekhandel Lorjé, waar ik nog in het magazijn heb gewerkt. Verder naar het noorden had je links het Koude Gat, met het restaurant Maison Cassée, waar ik als buffetchef heb gewerkt, en dan kwam je op de Vismarkt, waar supermarkt De Gruyter zat en Galeries Modernes, ook al een voormalige werkgever van mij.

Hier bevinden we ons in het brede gedeelte van de Herestraat, met uitzicht op de Verlengde Herestraat. Links buiten beeld is de Hema, rechts buiten beeld Lorjé en restaurant Baulig, waar ik als commis de rang heb gewerkt. Verder had je in dit stuk van de Herestraat Grand café Frigge, restaurant De Faun en om de hoek de Bé Bar. Naast Baulig had je hotel Friesland, waar wij – de koks en kelners van Baulig – na sluitingstijd graag een biertje dronken in de bar. In de Pelsterstraat had je om de hoek van de Nieuwstad de Diana-bar, waar donderdagsavonds de horecasoos was en waar werknemers in het café en restaurantbedrijf elkaar ontmoetten. Op een avond zat prinses Christina daar met haar vriendje, die werkte als broodbezorger bij de 3B bakkerijen (Bolt, Brand en Bus). Wat waren ze dronken!

 

 

4 reacties leave one →
  1. 12 oktober 2011 14:46

    allemaal vertrouwde kost Jack hoewel ik begin jaren 60 naar Beverwijk verhuisde( restaurant Indie zat toch direct om de heok naast de pelsterstr….)

  2. 12 oktober 2011 14:55

    Klopt Cor. In café restaurant Indië kwamen veel jongeren, bij gebrek aan een jongerensoos. Later verkasten ze naar de koffieshop in de Nieuwe Kijk In ’t Jatstraat en de koffiebar van Adje (Veenhoven) op het Boterdiep.

  3. 12 oktober 2011 14:57

    Heel mooi ! Broeken met wijde pijpen…;o)

Geef een reactie

