Skip to content

Wat zouden we doen in Nice?

14 augustus 2013

nice-affiche
“Wat zouden we doen in Nice,” vroeg mijn vriendin Cecile mij onlangs, toen ik weer eens verhaalde over mijn geliefde stad, waar ik van 1974 tot 1984 zo’n vier maanden per jaar woonde en van 2007 tot en met 2010 permanent.
Ik zou al vroeg beginnen met het reserveren van een vakantie-appartementje van zo’n 35 à 50 vierkante meter, groot genoeg voor twee mensen gedurende een aantal weken. De locatie zou ergens tussen de haven (Port de Nice) en Boulevard Gambetta moeten zijn, maximaal 10 minuten lopen van de Middellandse Zee. Een appartement in de oude stad (Vieux Nice, of La Veille Ville) zou perfect zijn, maar ik ben geen liefhebber van trappen lopen en liften zijn daar schaars. Verder zou er een gasfornuis moeten zijn; ik kook liever niet electrisch en elke dag uit eten kan tamelijk prijzig zijn.

nicebus1

Nee, we zouden niet met de auto gaan. In de eerste plaats omdat dat duur is, en in de tweede plaats omdat een auto in Nice niet handig is. Je kunt ‘m niet kwijt en het openbaar vervoer heeft een actieradius van zo’n 60 kilometer. Voor vier euro per dag reis je onbeperkt in alle richtingen, voor één euro reis je maximaal 60 kilometer in één richting. Met de bus of de tram. Dus voor 1 euro reis je bijvoorbeeld van Nice naar Monaco of Menton, naar Grasse of Cannes.
We gaan dus met het vliegtuig. Transavia vanaf Rotterdam of Amsterdam, of Easyjet vanaf Brussel.

Nice_plage

Na de bagage te hebben uitgepakt zouden we gaan chillen aan het strand en genieten van een goedgekoelde Chablis op één van de vele strandterrassen. Wellicht zouden we daarna onbeperkt mosselen gaan eten in het mosselrestaurant aan de Cour Saleya, voor een tientje per persoon, inclusief stokbrood en sauzen, exclusief wijn.
Rond half elf ’s avonds zijn we wel uitgegeten en verplaatsen we ons naar de Ierse pub, of naar La Havane, in de Rue de France. Vanaf een uur of twaalf, één vermaken we ons in de Shapko Jazz Bar van Margit en Dimitri, in Rue Rossetti. Om een uur of vier ’s nachts lopen we huiswaarts.

vieux nice

De volgende ochtend, om een uur of elf, haal ik verse croissantjes van de bakker en lekkere kaasjes en salami van de supermarkt. We ontbijten op het balkon en drinken daarna een espressootje (“un petit café”) op een terras. Dan lopen we naar de bushalte en nemen we de bus naar Cimiez.

Pétanque spelen in het park van Cimiez, bij het Matisse museum.

A Visit To Cimiez

Het zou wat te ver gaan om de rest van ons verblijf van uur tot uur te plannen, maar hieronder volgen wat tips voor tripjes in de buurt, van blogs die ik eerder (in het Engels) heb geschreven.

Nice heeft een rijke geschiedenis. Ik heb er een blog over geschreven, met de beschrijving van een wandeling door de stad, waarin plaatsen van historisch belang worden bezocht.

rossettipainting

My Guided Tour – A History Of Nice

Vlakbij Nice ligt Villefranche-sur-Mer. Daar, in St. Jean, bevindt zich de Villa Nellcôte, waar Keith Richards en zijn gezin woonden en waar de Rolling Stones hun LP “Exile In Main Street” opnamen. Ik schreef er een blog over.

nellcote7

Villa Nellcôte – Birthplace of Exile In Main Street

Niet ver daar vandaan ligt Beaulieu, en in Beaulieu vinden we de Griekse villa Kerylos. Een gebouw met een bijzondere geschiedenis.

beau15a

Beaulieu and the Greek Villa Kerylos

Wellicht hebben we tijd voor een dagje in de Provence. De bus brengt ons ernaartoe.

prov14

A Day in the Provence

We zijn terug in Nice en blijven vandaag dicht bij huis. We brengen een bezoek aan de Port , het Quartier des Antiquaires en Village Segurane.

seg27

Quartier des Antiquaires

Op twee minuten afstand komen we op het Place Garibaldi, waar we uiteraard oesters eten in het befaamde Café de Turin.

cafedeturin

Place Garibaldi

Mochten we geen appartement met lift in Vieux Nice hebben kunnen bemachtigen, dan kunnen we niet vertrekken zonder een dag in de oude stad te hebben doorgebracht.

pr3

Rue Rossetti & Place Rossetti

Dit is slechts een kleine selectie van de mogelijkheden. Via bovenstaande links kun je nog veel meer blogs van mij over Nice en omgeving vinden.

One Comment leave one →
  1. 14 augustus 2013 15:23

Prachtig Jaap. Kan me voorstellen dat je er verliefd op bent.